تفاوت آیکن و لوگو
در این پست قصد داریم به بررسی لوگو و آیکون و تفاوت های این دو بپردازیم، قبل از هر چیزی توجه داشته باشیم که لوگو همان “آرم” و آیکون همان “نماد” می باشد.
ما اغلب به اشتباه بین طراحی آیکون و لوگو برخورد می کنیم. حتی اگر آیکون ها و لوگوها از یک واژگان تصویری یکسان استفاده کنند دو رشته طراحی کاملاً جداگانه هستند که از نظر رویکرد به ابزارها و ذهنیت های مختلفی نیاز دارند.
لـوگـو
لوگو(آرم) یک عنصر گرافیکی مانند یک ایده گرام و یا یک نوع طرح متنی که با دقت تنظیم شده است که در کنار هم مارک تجاری یا برند را تشکیل می دهد.
عملاً روشهای متنوع و بی شماری برای فکر کردن در مورد آرم(لوگو) و طراحی آرم وجود دارد که باز نکته مهم در اینجا بررسی تفاوت های فنی در طراحی آیکون است.
طراحی لوگو فضای آزادتری نسبت به طراحی آیکون است. یک آرم می تواند هر شکل ، رنگ یا ابعادی باشد. می توان آن را در یک بنر 100 متری استفاده کرد و یا حتی روی گونه لب به لب خال کوبی کرد (این اتفاق بیشتر از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد، به طور جدی گوگل کنید). این فقط محدودیت مربوط به رسانه فیزیکی است که آن را نمایش می دهد.
یک لوگوی موثر باید ساده ، به یاد ماندنی ، همیشگی ، متنوع و مناسب باشد، حالا بیایید نگاهی به برخی از نمونه ها بیندازیم:
- کوکا کولا
IBM
آیکون
نماد (آیکون) نمایش بصری یک مفهوم یا عمل است. ما از آیکون ها استفاده می کنیم تا بتوانیم از درک تشبیهات انتزاعی و کاربرد عملی استفاده کنیم.
از آیکون ها می توان برای نشان دادن یک برنامه کامل یا عملیات فردی در آن برنامه استفاده کرد. به طور خلاصه ، نمادها به ما کمک می کنند تا مفاهیم را فقط با نمایش گرافیکی بفهمیم، به جای یک متن طولانی نوشته شده که درک آن بسیار دشوار است.
طراحی آیکون تحت تأثیر ابعاد فنی و محدودیت های سیستم هایی است که آنها را نمایش می دهد.بیایید نگاهی سریع بیندازیم به آنچه آیکن های معروف می توانند در مورد ویژگی های معمول یک نماد به ما بگویند ، که آن را با یک لوگو متفاوت می کند.
لایک فیسبوک (Facebook Like)
در پلتفرم شبکه اجتماعی ، هنگامی که کاربر بخواهد پیام موافقت خود را به یک پست یا نظر ارسال کند، یا به سادگی آن را “پسند” کند بدون اینکه چیزی بگوید ، روی این نماد کلیک می کند.
برای شناخته شدن بیشتر ، فقط از دو رنگ استفاده می کند: آبی و سفید که در آرم فیس بوک نیز وجود دارد.
-
دراپ باکس (Drop Box)
اگر Drop Box را بر روی دستگاه تلفن همراه خود نصب کرده اید، این نمادی است که باید جستجو کرده و برای دسترسی به پرونده های خود کلیک کنید. این نماد همچنین در لوگوی Drop Box ادغام شده است.
در این قسمت می توانید دو محصول آیکن خطی طراحی شده با موضوع وبینار و مجموعه آیکن های متحرک را مشاهده کنید.
نکته کلیدی
نمادها توصیف کننده تصویری عملکرد هستند. بهترین نمادها یک استعاره بصری برای انتقال عملکرد اصلی نرم افزار یا موضوعی را پیدا می کنند.
برای اینکه تصویر واضح تری از تفاوت آیکن با یک لوگو داشته باشید ، باید در ویژگی های فنی غوطه ور شویم:
شکل: آیکون ها متناسب با مربع ها (“درجه دوم”) ساخته می شوند و الزامات فنی برنامه ای را که برای آن ساخته شده در نظر می گیرند، در حالی که لوگوها محدودیت شکل ندارند به همین دلیل، طرح های لوگو در مقایسه با طرح های آیکون ، خلاقیت بیشتری را ایجاد می کنند.
اندازه: نمادها معمولاً در 16×16 (favicon) یا 512×512 هستند. تغییر اندازه ممکن است باعث از بین رفتن کیفیت یک نماد شود و در صورت نیاز به اندازه متفاوت، لازم است که دوباره تغییر کند.
از طرف دیگر لوگوها بر اساس وکتور هستند و می توانند در هر اندازه و بدون از دست دادن کیفیت مقیاس بندی شوند، چرا که باید در مواد مختلف مربوط به سازمانی که از آن استفاده می شود مانند: بروشورها، کارت های بازرگانی، وب سایت، بنر، تابلوها و غیره استفاده شوند.
نتیجه
اگرچه استفاده از برخی لوگوها ها بجای یک نماد قابل تشخیص است، اما لوگوها و نمادها فقط بر اساس جنبه های فنی کاملاً متفاوت هستند. اگر متوجه شدید که یک نماد را برای یک آرم اشتباه می گیرید و بالعکس، همیشه از خود بپرسید که برای چه چیزی طراحی لازم دارید و هرگز فراموش نکنید که الزامات فنی را در نظر بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید