معنی اشکال و استفاده خلاقانه آنها در گرافیک
معنی اشکال و استفاده خلاقانه آنها در کارهای گرافیکی
موفقیت هر گونه قصه گویی بصری یا استراتژی بازاریابی بصری عمدتا به آنچه مخاطب درک می کند بستگی دارد. امروز، من می خواهم به اصول اولیه برگردم و در مورد چگونگی ارتباط همه اشیائی که می بینیم با اشکال ساده و نحوه استفاده از این اشکال بر نتیجه استراتژی های ما صحبت کنیم.
همه چیز و همه چیز، از عناصر موجود در عکس گرفته تا تایپوگرافی خاص را می توان از نظر شکل،تجزیه و تحلیل کرد. تمام جزئیات موجود در ارائه ها، اینفوگرافیک ها و استراتژی های بصری داستان خود را بیان می کنند. این به ما بستگی دارد که این قسمت ها را به گونه ای کنار هم قرار دهیم که خلاقانه و موثر داستان ما را بیان کند. در ادامه چگونگی این کار را به شما نشان می دهیم…
- ترکیب آگاهانه اشکال و رنگ
شما هنگام استفاده از اشکال در گرافیک و طرح های خود ، مطمئناً از رنگ نیز استفاده خواهید کرد. ترکیبی از اشکال و رنگهای خاص در ناخودآگاه ما معنای مشخصی دارد. به عنوان مثال ، یک دایره زرد معمولاً نشان دهنده خورشید است ، در حالی که یک نیم دایره قرمز می تواند یک تکه هندوانه را نشان دهد. مگر اینکه سعی کنید یک پیام مستقیم با ترکیب خود ارسال کنید ، اشکال و رنگها بیشتر لوازم جانبی هستند و باید آنها را در نظر بگیرید.
- استفاده از شکل ها برای ایجاد چیزهای دیگر
همچنین می توانید از اشکال به عنوان عناصر یک تصویر بزرگتر استفاده کنید . به عنوان مثال ، می توان گروهی از حلقه های بنفش را ترکیب کرد و یک دسته انگور را تشکیل داد. یک مستطیل سفید و دو مثلث سفید می توانند در کنار هم قرار گیرند و یک پاکت تشکیل دهند. چند مربع و مستطیل می تواند خانه بسازد. همه این امکانات و موارد دیگر در اختیار شما قرار گرفته است تا بتوانید با آنها بازی کنید. اما باید به این فکر کنید که هدف نهایی شما چیست؟
آیا می خواهید نمادهای مارک دار خود را طراحی کنید؟ یا زمینه های خود را ایجاد کنید؟ آیا می خواهید عکس های خود را در یک کولاژ ترکیب کنید که چیزی را نشان می دهد، برای مثال، مانند شکل یک ماهی؟ اشکال بهترین وسیله برای این نوع خلاقیت ها هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با آنها بازی کنید تا به ترکیبی که دوست دارید برسید.
- استفاده از اشکال به عنوان لوازم جانبی
رای طرح هایی مانند ارائه ، اینفوگرافیک و گرافیک رسانه های اجتماعی ، بیشتر از اشکال به عنوان لوازم جانبی یا مکمل استفاده می شود. این بدان معنا نیست که آنها اهمیت کمتری دارند، برعکس! به عنوان لوازم جانبی ، آنها بیشتر خودشان را نشان می دهند .
نحوه قرار دادن شکل های جانبی، خود می تواند داستانهای مختلفی را بیان کند. یک روانشناسی در پشت اشکال وجود دارد که ممکن است شما از آن آگاه نباشید. احساسات برانگیخته از اشکال خاص، با الهام از قراردادهای فرهنگی و اشکال دیده شده در طبیعت وجود دارد. ما نمی توانیم بدون شکل، چیزی ایجاد کنیم. حتی کاغذی که می نویسیم یا روی آن می کشیم یک شکل است. صفحه نمایش ما یک شکل است.
بیایید بیشتر به درک اشکال و پیامهای (نه چندان) پنهان آنها بپردازیم.
- اشکال هندسی، ارگانیک و انتزاعی
همه اشکال ممکن به سه دسته اصلی هندسی ، ارگانیک و انتزاعی تقسیم می شوند.
- هندسی
اشکال هندسی آنهایی هستند که ابتدا در کودکی با آنها آشنا می شویم. آنها ساده ترین و رایج ترین شکل ها هستند: مربع ، دایره ، مثلث و مشتقات آنها ، مانند مستطیل ، بیضی و چند ضلعی. اکثر اشکال هندسی متقارن هستند و فوراً قابل تشخیص هستند ، اما پیام های بی صدا را نیز منتقل می کنند.
- ارگانیک
اشکال ارگانیک شکل هایی هستند که نشان دهنده چیزهایی است که ما در طبیعت و زندگی در اطراف خود می شناسیم. رایج ترین اشکال ارگانیک مانند گل و برگ گیاهان است. نوع دیگری از اشکال ارگانیک شکل هایی هستند که فرم هایی را نشان می دهند که خودمان می توانیم ایجاد کنیم ، مانند رنگ آمیزی رنگ یا لکه های آبرنگ. این نوع اشکال بیشتر نامتقارن هستند و انواع خطوط آنها می تواند متفاوت باشد.
- انتزاعی
اشکال انتزاعی به تصویر کشیدن چیزهای واقعی بدون نمایش دقیق هستند. نمادهایی که در طراحی وب، تلفن ها و تابلوهای خیابان می بینیم ، شکل های انتزاعی هستند که ما به آنها عادت کرده ایم و به راحتی می توانیم آنها را تشخیص دهیم. یک مثال عالی از یک شکل انتزاعی یک شکل چوبی است که نمایانگر یک شخص است. نمادها نیز شکل های انتزاعی محسوب می شوند.
- مربع و مستطیل
اشکالی که بیشتر در طراحی ها و زندگی روزمره با آنها روبرو می شویم مربع و مستطیل هستند، در دو طرح افقی و عمودی، تابلوهای خیابان ، تابلوهای فروشگاه ، سرفصل های رسانه های اجتماعی ، سرفصل های وبلاگ ، کارت های ویزیت، ورق کاغذ، همه مستطیل هستند.
آشنایی با مربع ها و مستطیل ها استفاده از آنها را به عنوان پایه یک طرح یا به عنوان یک قاب آسان می کند. مربع ها و مستطیل ها به ما احساس امنیت و محدودیت می دهند . آنها احساس ثبات و اطمینان می دهند اما به راحتی به پس زمینه می افتند ، و احساساتی که آنها منتقل می کنند عمدتا به صورت زیرزمینی هستند.
- قانون یک سوم
استفاده از مربع و مستطیل به عنوان پایه ترکیب ، تمرین خوبی است. آزمایش با شیوه کوچک سازی و کنار هم قرار دادن مستطیل ها و مربع ها می تواند به عنوان یک تمرین بصری در هنگام طراحی یک گرافیک جدید عمل کند. یک روش طراحی بسیار مهم وجود دارد به نام قانون یک سوم که در مورد چگونگی کنترل مستطیل و خطوط تعادل در هر ترکیب است که در تصویر زیر نمایش داده می شود.
بهترین روش برای تجسم قانون یک سوم ، یک شبکه است. بهترین وب سایت ها پس از یک شبکه ، طراحی و توسعه می یابند. طراحان گرافیک برای ترکیب بهتر از شبکه استفاده می کنند. معماران برای اندازه گیری بهتر از شبکه استفاده می کنند. شبکه ها از چه چیزی تشکیل شده اند؟ مربع و مستطیل (و گاهی اوقات مثلث اگر می خواهید از شبکه چشم انداز پیچیده تری استفاده کنید).
قانون یک سوم در اصل یک شبکه است که فضای بوم شما را به 9 قسمت مساوی تقسیم می کند. ایده پشت این است که چشم انسان جهت طبیعی دارد که در آن ترجیح می دهد از جسمی به جسمی دیگر حرکت کند. بسیاری از مناطق مهم نقاط تقاطع هستند ، با شروع در بالا سمت چپ و سپس یکی از سمت راست بلافاصله یا مستقیم به پایین. گوشه پایین سمت راست نقطه تقاطع است که کمترین توجه را به خود جلب می کند.
- دایره ها
در طراحی ، دایره ها کاربردهای متفاوتی برای اهداف مختلف دارند. به عنوان مثال، در طراحی لوگو، حلقه ها رایج ترین و گسترده ترین شکل یا طرح زمینه برای یک لوگو هستند. در وب سایت ها، بیشتر از آنها به عنوان دکمه و نمادهای کوچک استفاده می شود. چرا می بینیم که بسیاری از حلقه ها به عنوان شکل های جانبی در وب سایت ها ، گرافیک ها و حتی اینفوگرافیک ها استفاده می شوند؟ دلیل این امر این است که حلقه ها بسیار قابل توجه و کاملاً قدرتمند هستند.
دایره ها نشان دهنده تمامیت و یک احساس طبیعی کامل شدن است. وقتی به چیزهایی که به شکل حلقه هایی در جهان پیرامون ما شکل گرفته اند فکر می کنیم، چیزهای زیادی وجود دارد که می توانیم نام ببریم.
- برخی از مواردی که حلقه ها می توانند نشان دهند:
- خورشید
- ماه
- زمین
- سیاره ها
- توپ
- پرتقال
- حلقه یا باند
- صورت خندان
- دکمه ها
قدرت یک دایره و چگونگی تأثیر آن بر طرح های شما را در نظر بگیرید. دایره ها می توانند نشان دهنده حرکت مداوم مانند تحرک و چرخش باشند. طرح کلی یک دایره می تواند به عنوان یک نوار یا حلقه نمایانگر یک چرخه یا ادامه فعالیت باشد. یک دایره می تواند نشان دهنده حفره ای باشد که در یک صفحه ایجاد شده است. یک دایره با جلوه سایه ظریف می تواند مانند برچسب یا دکمه ای باشد که روی بقیه طرح قرار داده شده است.
- مثلث ها
مثلث ها بسته به موقعیتشان دو معنی دارند. هنگام اشاره به بالا ، آنها نشان دهنده ثبات و قدرت هستند ، هنگام اشاره به پایین ناپایدار می شوند. مثلث در درجه اول یک شکل مردانه است ، اما وقتی معکوس می شود ، بازتولید زن را نیز نشان می دهد. در معنویت ، مثلث ها نشان دهنده اتحاد بدن ، ذهن و روح هستند.
در طراحی ، می توان از مثلث های لاغر به جای فلش یا اشاره گر استفاده کرد. مثلث های کوچکتر را می توان به عنوان شکل در یک کولاژ با ترکیب درهم تنیده یا اثر موزاییک استفاده کرد. مثلث های بزرگتر بیشتر به چشم می آیند ، بنابراین قبل از استفاده از آنها در اندازه های بزرگتر ، باید معنی آنها را در نظر بگیرید. همیشه بهتر است از مثلث هایی استفاده کنید که به راحتی روی پایه یا نقطه ای به سمت راست قرار گرفته و پیام حرکت به جلو را منتقل می کند.
- مثلث هایی که در زندگی روزمره می بینیم:
- نماد بازی
نماد جلو و عقب
- اهرام
- کوه ها
- پرچم ها
- برش های پیتزا
- پنج ضلعی ، شش ضلعی و هشت ضلعی
پنج ضلعی ، شش ضلعی و هشت ضلعی به ترتیب اشکال هندسی با پنج ، شش و هشت ضلع هستند. این متداول ترین چند ضلعی ها با بیش از چهار ضلع هستند. البته تعداد بیشتری وجود دارد ، اما این سه برای ایجاد گرافیک متنوع ترین هستند.
بیایید مرور کنیم که هر یک از این اشکال در زندگی روزمره ما چه چیزی را به یاد می آورند تا به بهترین نحو ، از نحوه استفاده از آنها در طرح های خود مطلع شویم.
- پنج ضلعی
- ساختمان پنتاگون در آمریکا
- اشکال سیاه روی توپ فوتبال
- برخی تابلوهای خیابان به عنوان مثال: عبور کودکان مدرسه
- نمادی برای خانه
- شش ضلعی
- پیچ و مهره
- کاشی های کف
- اشکال سفید روی یک توپ فوتبال
- بخش های یک کندو
- اشکال تشکیل شده توسط سیم حصار
- هشت ضلعی
- علائم توقف
- باز کردن چتر
- پنجره
- کاشی
- شمع
- استفاده از چند ضلعی ها به تنهایی
چند روش ساده برای استفاده از هر یک از این چند ضلعی ها این است که متن را داخل آنها قرار دهید یا تصاویر را به صورت شکل برش دهید. می توانید از این تکنیک ها در تصاویرسربرگ پست وبلاگ ، Pinterest ، گرافیک اینستاگرام ، تصاویر کوچک YouTube و اسلایدهای ارائه استفاده کنید.
استفاده از هر یک از این چند ضلعی ها به جای یک مستطیل یا مربع معمولی ، به گرافیک شما احساسی متفاوت از حالت معمول می بخشد. درک پیام پشت هر یک از این اشکال کلیدی برای انتخاب بهترین پیام برای نام تجاری یا پیام شما است. از لیست بالا استفاده کنید تا فکر کنید که این اشکال شما را به یاد چه چیزی می اندازد و در نظر بگیرید که چگونه این امر بر طراحی شما تأثیر می گذارد.
- استفاده از چند ضلعی ها به عنوان شکل های بهم پیوسته
این اشکال همچنین می توانند به عنوان قطعات پازل برای ایجاد ترکیب بزرگتر و سازماندهی اطلاعات مانند اینفوگرافیک استفاده شوند. با استفاده از شش ضلعی ، می توانید ترکیب سبک کندوی زنبور عسل را با رنگ های مشابه طراحی کنید. با پنج ضلعی و هشت ضلعی می توانید چیزی مشابه در جهت افقی ، عمودی و حتی مورب طراحی کنید.
پنج ضلعی ها ، شش ضلعی ها و هشت ضلعی ها را نیز می توان به اشکال کوچکتر مانند مثلث ها تقسیم کرد تا با حرکت بصری دایره ای یا تصویری شبیه به نمودار دایره ای ، پیشرفتی ایجاد شود.
- اشکال طبیعی
اشکال طبیعی یا ارگانیک نشان دهنده چیزها و حیواناتی هستند که در دنیای طبیعی یافت می شوند،مانند برگ ها، گل ها،درختان یا اشیاء ساخته شده توسط بشر مانند رنگ آمیزی و قطرات جوهر.
اگر طرح شما مربوط به محیط یا اکولوژی است ، قطعاً باید از این اشکال استفاده کنید. این نوع اشکال همچنین برای گرافیک های خارج از منزل ، مانند پیاده روی ، کمپینگ و موارد مشابه بسیار مناسب است. اگر تجارت شما مربوط به گل است ، می توانید با استفاده از اشکال طبیعی به عنوان لوازم جانبی برای گرافیک خود ، فقط از تصاویر گلهای واقعی استفاده کنید.
- نمادها و آیکون ها
نمادها و آیکون ها انواع اشکال انتزاعی هستند . آنها می توانند چیزهای معمولی را نشان دهند و همچنین می توانند نمادگرایی بالاتری داشته باشند ، چه مذهبی ، چه سیاسی و چه فرهنگی. نمادها و آیکون ها هنگام ایجاد گرافیک بسیار مفید هستند زیرا پیام ها را به سرعت منتقل می کنند.
تفاوت بین نمادها و اشکال در این است که از اشکال معمولی می توان در حجم بیشتری در یک طرح استفاده کرد ، در حالی که تعداد زیادی نماد می تواند در یک طرح استفاده شود و باعث سردرگمی شود. استفاده از نمادها را به حداقل برسانید و اگر از آنها استفاده می کنید، آنها را عاقلانه انتخاب کنید.
آیکون ها اغلب در طراحی اینفوگرافیک دیده می شوند تا استفاده از متن را به حداقل برسانند و توجه برخی از پیام های کلیدی را جلب کنند. اما برای اینکه در برند باقی بمانید ، باید نمادها را با دقت انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که رنگ بندی نمادهای خود را متناسب با مارک تجاری خود تغییر دهید و فقط از یک سبک نماد در همان اینفوگرافیک استفاده کنید.
- ستاره ها
علاوه بر اشکال هندسی ، ستاره ها را می توان نماد نیز در نظر گرفت زیرا اغلب در تصویرسازی های مذهبی استفاده می شوند و دلالت های گوناگونی دارند. ستاره ها به یاد ماندنی هستند و اغلب نماد اهمیت هستند . چشمان ما همیشه قبل از هر شکل دیگری به یک ستاره (مخصوصاً اگر زرد یا طلایی باشد) کشیده می شود.
ستاره ها برای تنظیم قیمت های فروش ، اطلاعات ویژه در مورد محصول یا تبلیغات ، تخفیف یا پاداش اشکال فوق العاده ای هستند. ستاره های زرد می توانند ما را به یاد ستاره های طلایی که در دوران دانشجویی دریافت کردیم بیاندازند. بر این اساس از ستاره ها برای انتقال پیام مناسب استفاده کنید.
- ستاره های پنج پر با نقطه رو به بالا:
- برچسب ستاره طلایی
- ستاره ها در آسمان
- جوایز
- ستاره های سینما
- ستاره های کریسمس
- پیکان
فلش ها در انواع مختلف طرح ها و سبک ها وجود دارند که هریک دارای حال و هوای منحصر به فردی هستند. تیرهای جسور و محکم بیشتر از تیرهای نازک یا توخالی قدرت را منتقل می کنند. فلش های پیچیده می توانند به طراحی شما هوای بازیگوشی ببخشند. پیکان ها ، برای استفاده در لیست گلوله ها می توانند بسیار کوچک باشند ، یا بسیار بزرگ برای قرار دادن متن در داخل آنها. برای نشان دادن چرخه ها و فرایندها می توان از فلش های متحدالمرکز ، به شکل مثلث یا دایره استفاده کرد. نماد بین المللی بازیافت، مثلثی است که از فلش ساخته شده است.
- جهت
بزرگترین هدف یک تیر انتقال جهت است . استفاده از فلش می تواند به بیننده شما کمک کند تا مسیری از اطلاعات را ، از قسمتی از گرافیک شما ، به قسمت دیگر دنبال کند. همچنین می توانید از فلش ها در گرافیک های “قبل و بعد” یا سایر تغییرات استفاده کنید.
مانند نمادها بهتر است در برند خود بمانید و در طول طراحی خود از سبک پیکان ثابت استفاده کنید. اگر در یک اینفوگرافیک از فلش های دستی استفاده می کنید ، نباید آنها را با تیرهای ضخیم و مسدود شده ترکیب کنید.
- اشکال و نمادهای نسل دیجیتال
- ایموجی ها
استفاده از ایموجی ها در گرافیک به سرعت در حال تبدیل شدن به روندی است که به نظر نمی رسد به زودی از بین برود. اگر مشتریان شما بیشتر از جوانان تشکیل شده اند ، باید به دنبال استفاده از ایموجی در گرافیک خود باشید. از ایموجی می توان به جای هزاران متن استفاده کرد. چرا از آن استفاده نکنید و از آن به نفع خود استفاده نکنید؟
- قطره های پین
قطره های پین شکلی هستند که ما از طریق نقشه های گوگل و سایر برنامه های موقعیت مکانی با آن آشنا شده ایم. اگر برای مثال یک شرکت مسافرتی دارید ، می توانید از قطره های پین سفارشی در گرافیک ها و نقشه های خود استفاده کنید .
- حفظ نام تجاری با اشکال
هنگام استفاده از اشکال برای ایجاد گرافیک برای استراتژی بازاریابی بصری ما به چیزی که باید توجه داشته باشیم این است که همیشه باید بر روی نام تجاری خود باقی بمانیم. هنگام ایجاد یک راهنمای سبک بصری ، باید مجموعه ای از اشکال را تعیین کنید که برای همه گرافیک های مارک استفاده می شود.هر زمان که یک گرافیک جدید ایجاد می کنید ، سعی کنید دل بخواهی از اشکال استفاده نکنید . اگر مربع ها و مستطیل های شما همیشه گوشه های گرد دارند ، آن را همینطور نگه دارید. اگر از هشت ضلعی برای قاب بندی متن استفاده می کنید ، همیشه از هشت ضلعی استفاده کنید.
به مخاطبین،مشتریان و پیروان خود فکر کنید. اگر بتوانند چیزی مانند “مارکی با شش ضلعی جالب” یا “مارکی با پیکان های متحدالمرکز” را بهتر به خاطر بسپارند. حفظ ثبات آگاهانه برای وفادار ماندن به هویت بصری شما کلیدی است.
دیدگاهتان را بنویسید