6 کات مهم که یک تدوینگر باید بداند
قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم ابتدا اهمیت تدوین و هدف از آن را بررسی کنیم:
تدوین فیلم هم یک قسمت خلاقانه و هم تکنیکی از مراحل پس از تولید است که با انتخاب تصاویر و گردآوری آنها در یک سکانس برای ایجاد یک فیلم متحرک تمام می شود، هر برش در یک فیلم با ایجاد ریتمی برای روایت خود قدرت ایجاد مخاطب را فراهم می آورد . این ترکیبی از توانایی فنی و تکنیک های خلاقانه است که عکس های گرفته شده از ساعتها فیلم خام را برای ایجاد ساختار ، روحیه و لحن فیلم پیوند می دهد.
روند تدوین یا بهتر بگویم تدوین خوب، اغلب عامل اصلی موفقیت بسیاری از فیلم های به یادماندنی در گذشته بوده است. اگر یک تدوینگر مشتاق هستید ، مهم است که از تکنیک های اساسی که به فیلم شما امتیاز می دهد، آگاه باشید. بیایید نگاهی بیندازیم به انواع مختلف برش هایی که هر تدوینگر باید بداند:
- 1- کات استاندارد(Standard Cut)
همانطور که از نام آن مشخص است ، برش استاندارد صرفاً بریدن از یک کلیپ به کلیپ دیگر است. این نوع برش از یک جریان خطی پیروی می کند و برای ایجاد دو عکس متفاوت بدون هیچگونه انتقال استفاده می شود. اگرچه این برش معمول استفاده می شود ، اما هیچ احساسی در صحنه ایجاد نمی کند و بهتر است هنگامی که می خواهید چیزهای اساسی داشته باشید استفاده می شود.
- 2- کات پرشی (Jump Cut)
این برشی است که باعث ایجاد پرش به جلو در زمان می شود. کات پرشی به طور ناگهانی انجام می شود ، معمولاً بین دو کلیپ از فریم یا ترکیب مشابه است. اگرچه یک تکنیک ساده است ، اما راهی سریع و سرگرم کننده برای جلب توجه بیننده است. نمونه ای از پرش تصویر با برش که برای به نمایش گذاشتن یک صحنه جستجوی عصبی مورد استفاده قرار گرفت، در فیلم علمی-تخیلی”ماه”(2009) مشاهده شد ، جایی که شخصیت اصلی دیده می شود که به دنبال یک اتاق مخفی در یک پایگاه ماه است که در آن او به دنبال اشیای غیرقانونی در خانه دوستش است.
- 3-جِی کات (J-Cut)
در این نوع برش ، صدای شات یا صحنه بعدی، جلوتر از تصویر است. صدا به طور معمول در انتهای کلیپ قبلی با انتقال ویدیو به کلیپ بعدی شنیده می شود. این تکنیک از قبل برای کلیپ بعدی ساخته می شود و بیننده را در آن غرق می کند. در این فیلم ، “گرگ وال استریت” ، جایی که صدای زمزمه شخصیت متیو مک کاناهی حتی قبل از شروع صحنه شنیده شد ، یک نمونه کامل از انتقال بدون وقفه J-cut است.
- 4- اِل کات ( L-Cut)
ال کات همان جِی کات برعکس هست، در این نوع برش ، صدای کلیپ قبلی به کلیپ بعدی منتقل می شود. هر دو روش ، J-Cut و L-Cut به ایجاد جریانی در توالی کمک می کنند و اطلاعات ویژه ای را در اختیار مخاطبان قرار می دهند. صدای شمارش پسر در فیلم “درخت زندگی” که در شات بعدی راه رفتن او با برد پیت (Brad Pitt) پخش می شود ، یکی از نمونه های انتقال L-Cut است.
- 5- برش تطابقی (Match Cut)
برش تطابقی برشی است از یک برش یک صحنه به صحنه دیگری که در آن عناصر ترکیبی هر دو عکس با هم مطابقت دارند. این یک روش استاندارد در فیلم سازی است تا صحنه ها را به صورت واقعیت جلوه دهد.
در فیلم “یک ادیسه فضایی 2001: ” استنلی کوبریک نمونه قابل توجهی از برش مسابقه را نشان می دهد، جایی که ارتباطی بین استخوان و ماهواره در حال چرخش در صحنه ای ایجاد می شود که میمون استفاده از استخوان ها را به عنوان یک ابزار کشف می کند.
- 6- برش نامرئی (Invisible Cut)
استفاده صحیح از برش های نامرئی ویترین خلاقیت و مهارت ویراستار است. از این برش استفاده می شود تا صحنه ها مانند یک برداشت مداوم به نظر برسد. دو عکس از کادر مشابه به گونه ای به هم پیوسته اند که ترانزیشن را از مخاطب کاملا پنهان کنند. مثالی از برش نامرئی می تواند کاراکتری باشد که به سمت دوربین می رود ، کاملاً آن را می پوشاند، برش با شات کاراکتر که از پشت دور می شود ، معرفی می شود.
استفاده صحیح از این برش ها و آزمایش برای ایجاد سبک خود به برجسته شدن فیلم شما در میان جمع کمک می کند. با این حال ، یک ویرایشگر خوب نه تنها باید از نظر فنی مهارت کافی داشته باشد بلکه باید از مهارت های قصه گویی قوی نیز برخوردار باشد.
دیدگاهتان را بنویسید